KOOPWEEKEND
‘Het hart van onze stad is van vrijdag 3 oktober tot en met maandag 6 oktober 2025 ‘the place to be’ om te shoppen en heel wat nieuwe handelszaken te ontdekken’, weet schepen van Werk en Ondernemen Minou Esquenet. Brugs Handels Centrum (BHC) doet haar jaarlijkse koopweekend terug samen met Shopping Smedenstraat. Ook de Katelijnestraat en de Langestraat doen dit jaar mee.
Heel wat belangrijke winkelstraten in de binnenstad zijn tijdens dit Koopweekend autovrij: Steenstraat, Wollestraat, Geldmuntstraat en Noordzandstraat. Op zaterdag en zondag van 10.00 uur telkens tot 18.00 uur. De Smedenstraat wordt niet afgesloten.
Volgende straten nemen deel aan het Koopweekend: Smedenstraat, Noordzandstraat, Geldmuntstraat, Eiermarkt, Zuidzandstraat, Steenstraat, Markt, Simon Stevinplein, Sint-Salvatorskerkhof, Zilverpand, Dweerstraat, Nikolaas Desparsstraat, Sint-Jakobsstraat tussen Geldmuntstraat en Naaldenstraat, Sint-Amandsstraat, Kemelstraat, Mariastraat, Wollestraat, Vlamingstraat, Jan van Eyckplein, Academiestraat, Ter Steeghere en Breydelstraat. Maar ook de Katelijnestraat en de Langestraat werken mee dit jaar.
In deze straten kunnen de winkels een leuk kraampje buiten zetten. De organisatoren zorgen voor sfeervolle animatie en muziek in de winkelstraten. De handelaars pakken uit met interessante koopjes.
LAAT AVOND SHOPPING
Op vrijdagavond 3 oktober is er voor de derde keer een Laat Avond Shopping. De winkels krijgen hierbij extra ondersteuning. Vzw BHC blijft hier inzetten op een verbreding van het aanbod (ook in tijd).
Schepen van Economie Minou Esquenet: “Brugge kent veel mooie winkels en is een echte shoppingstad. Tijdens het Koopweekend zetten we, samen met het BHC en verschillende handelsgebuurtekringen, de Brugse winkels nog eens extra in de kijker. Als schepen van Economie vind ik het belangrijk dat Brugse handelaars zich hier thuis voelen. Via acties als deze zorgen we voor nieuwe bezoekers én laten we vaste bezoekers kennismaken met nieuwe zaken. Een win-win voor iedereen.”
Burgemeester Dirk De fauw: “Onze winkelstraten vormen het kloppend hart van Brugge en brengen een unieke dynamiek die zowel handel als horeca ten goede komt. Dankzij de fijne sfeer is shoppen in Brugge steeds een bijzondere ervaring. De goede samenwerking tussen het stadsbestuur en de handelsgebuurtekringen is daarbij van onschatbare waarde. Samen zetten we ons in voor een kernversterkend beleid, waarmee we Brugge nog aantrekkelijker maken als vernieuwende en levendige shoppingstad. Ik wil de voorzitter en zijn ganse team daarvoor van harte danken.”
BLIJVEN ONDERSTEUNEN IN BELEVING
Met de komst van een aantal nieuwe handelszaken heerst er duidelijk weer een ‘positieve vibe’ in het kernwinkelgebied.
Dirk Vanhegen – voorzitter BHC: ‘De twee koopweekends die BHC jaarlijks organiseert, blijven belangrijk in de totale promotie van Brugge als winkelstad. We blijven investeren in aantrekkelijke mediacampagnes die Brugge als shoppingstad promoten. Bedoeling is hierbij niet alleen dit Koopweekend maar ook de algemene positionering als aantrekkelijke winkelstad te ondersteunen.’
BHC blijft extra inspanningen doen om dit Koopweekend te promoten door zowel in te zetten op radiospots (TOPradio en StarFM), printadvertenties (De Zondag en Krant van West-Vlaanderen), tv-reclame (Focus-WTV), cinema-reclame (Lumière), online communicatie (HLN.be en Focus-WTV.be), sociale media posts en affichage (budget 20.000 euro). We zetten hier prioritair in op het bereiken van de Bruggeling en de mensen die in de regio Brugge wonen. Belangrijk is hierbij te vermelden dat we vooral inzetten via Vlaamse media met een duidelijke regionale aanwezigheid. Zowel de klassieke als de digitale kanalen worden hierbij gebruikt.
BLIJVEN SAMENWERKEN
We kunnen ook voor dit Koopweekend terug rekenen op de samenwerking en ondersteuning van Stad Brugge (Centrummanagement). Zij staan in voor de creatie en de uitwerking van de campagne.
Info: www.brugge.be/koopweekend
Meer info over Koopweekend: Dirk Vanhegen, voorzitter vzw BHC, tel. 0475 95 98 11
